Thursday, June 16, 2011

Interpretační úkol : Wiliam Gibson - Všechny párty zítřka

Všechny párty zítřka je třetí kniha z takzvané mostní trilogie. Mostní trilogií je nazývaná proto, že část děje se odehrává na mostě mezi San Franciskem a Okland bay, který byl po ničivém zemětřesení, jež postihlo kalifornii a japonsko1, obydlen. Na jeho konstrukci se postupně přilepovaly další a další „hnizda“ z plechu, až vznikla několikapatrová soustava uliček a obydlí se specifickou subkulturou uvnitř jež odmítala nové technologie. Na rozdíl od prvního dílu tedy Virtualniho světla, kde platí výše uvedené a most je jakýmsi městem ve městě s vlastními zákony, zde vidíme jasné přebírání alternativní kultury, můžu- li to tak nazvat, kulturou masovou. Most se stává turistickou atrakcí, a až na několik míst vyprchává jeho „duše“. Zde vidím silnou paralelu s Christianii v Dánské Kodaňi. Tyto bývalé kasárna byly v roce 1971 obsazeny skupinou anarchistu, příznivců hnutí hippies a jinými vyznávači alternativního životního stylu. Komunita se neustále rozrůstala a vymezovala vůči vnějšímu světu, svými zákony apod., až byla vládou prohášena za sociální experiment a samotná Christianie byla prohlášena svobodným městem. V dnešní době jde o jedno z nejnavštěvovanějších míst v Kodani a profituje především z turistického ruchu. Živí ji tedy přesně ta společnost, proti níž se ve svých počátcích vymezovala.

Hlavní tématem je příchod nové technologie, o níž se již objevují zmínky ve virtuální realitě. Virtuální realitu Gibson zobrazuje svým, dá se říci, klasickým způsobem. Tedy trojrozměrný prostor naplněný informacemi a informačními uzly, do něhož vstupujeme pomocí brýli.2 Ač je tato představa svým způsobem přežitá a dnešní virtuální realita se projevuje spíše na poli Sociálních sítí, je možné, že s narůstající oblibou 3D technologií, se opět vrátí do kurzu. Z mého pohledu se to ovšem bude týkat spíše pole zábavního než informačního a sociálního. Vnoření se do hry je přecejen lákavější než být obklopen množstvím virtuálního spamu. Což naznačuje nepřímo i Gibson. Skutečnost, že první zachytí tuto informaci hacker Laney, jež byl v mládí vystaven farmaceutickým pokusům s látkou 5-SB, která mu způsobila ADD3, je příznačná. Díky této poruše se nedokáže soustředit na okolní přehršel věmů, ale zároveň umí vycítit důležité informační uzly.4 Když si uvědomíme, jak je mnohdy obtížné prokousat se informacemi jež máme seřazeny na stránce pod sebou, je jisté že pokud by nás tyto informace obklopovaly v prostoru, bylo by to neskonale složitější.

Ona technologie o níž jsem výše hovořil by se dala nazvat kopírkou hmoty. Pomocí nanotechnologií dokáže udělat přesnou kopii věci vložené do přístroje například v Tokiu a vytvořit ji kdekoliv na světe. Tyto kopírovací terminály se objevují až v samém závěru knihy a není tedy znám jejich konečný dopad na lidstvo. Tato technologie je na první pohled úžasná a skýtá mnoho možností například v doručování zásilek, jenže stinné stránky, dle mého názoru, tyto klady předčí. Tato technologie by zapřičínila zastavení veškeré výroby běžného spotřebního zboží, neboť by se dalo jednoduše kopírovat z jednoho vzorku. Tím by miliony lidí přišly o práci. Jelikož by se dali lehce kopírovat také peníze nastala by hyperinflace. Dalším podstatným rizikem by samozřejmě byla možnost teoristických útoků na dálku pomocí zhmotňování náloží atd. Zde samozřejme zcela spekuluji neboť v knize není popsáno jak by se případně tyto hrozby řešily.

Dalším tématem jímž se chci zabývat je umělá inteligence. Tu zde zastupuje Rei Toei. S Rei se poprvé setkáváme v knize Idoru5, jež je pojmenována po ní. V této knize jde o umělou osobnost jež se na veřejnosti projevuje jako holografický model a je velmi populární zpěvačkou, jíž si chce vzít americký zpěvák Rez. V knize Všechny párty zítřka, se objevuje pouze jako virtualní entita. Zde bych se pozastavil nad schopností Gibsona předpovídat události jež nastanou. V nedávné době, byla v japonsku představena společností Crypton Future Media virtuální zpěvačka Hatsune Miku. Hatsune Miku vznikla nejdříve jako poddruh Vocaloidu, tedy softwaru na modulování lidského hlasu. Tento software umí z napsané melodie a textu vytvořit zpěv. K tomuto softwaru byla naprogramována 3D projekce Hatsune. Na podiu tedy vidíme tento model zpívající pomocí softwaru, doprovázený živou kapelou. Samozřejmě nejde o Idoru v pravém slova smyslu, neboť neoplývá umělou inteligencí, ale skutečnost , že stejně jako v knize jsou lidé ochotní jít na koncert pouhého počítačového modelu, je více než zřejmá. Druhým tématem je sňatek s umělou inteligencí. Tímto tématem, přesněji sexem a soužitím s Androidy se zabývá doktorská práce Davida Levyho z Maatrichtské univerzity a jejím závěrem je doměnka, že sex a sňatky s umělými bytostmi je nejen nevyhnutelný, ale také bude zcela běžný.

Posledním tématem jež se budu zabývat je zneužívání drog, jež je u Gibsona a potažmo celé cyberpunkové literatuře velmi zřetelné. Z mého hlediska, je to především způsobeno odcizením a depersonalizací. Na jedince, je vyvíjen neustálý tlak a je nucen bojovat o své místo se technologiemi, jež nemůže nikdy porazit bez implantátů atd. Tímto se ale stává sám více strojem nežli člověkem, což vede pouze k další existencionální krizi. Dalším faktorem je třídní rozdělení jež technologie nesmazaly, ale naopak ještě více podpořily.

Kniha všechny párty zítřka, je dle mého názoru velmi dobře napsaná a ukazuje nám možné problémy budoucího světa, jež jsou mnohdy i problémy dnešní. Celá mostní trilogie mě osobně příjde jednodušší než trilogie neuromancer a pro seznámení s Gibsonem a jeho světem vhodnější.

1. Kalifornie se po tomto zemětřesení rozdělí na NoCal a SoCal. Tokio je znovuvystavěno pomocí nanotechnologií.

2. Tato definice je velmi zjednodušená, neboť virtuální prostor zde má více podob. Například v knize Idoru se dozvídáme o jakémsi opevněném městě s avatary, tedy zobrazení jaké například nalezneme v knize Neala Stephensona Snow Crash.

3. Attention deficit disorder. Tedy porucha soustředění.

4. Tato schopnost, je nejspíše také podpořena účinky pokusné látky. Dalším jejím projevem je příchylnost k silným osobnostem, což je v tomto případě mediální magnát Cody Harwood.

5. V japonštine Idoru znamená idol.

341903

No comments:

Post a Comment